Scrum en Agile in het mbo en hbo
het leren organiserenAgile werken is niet voor niets zo actueel. Het zorgt ervoor dat je goed kunt omgaan met onverwachte dingen, met werkdruk, met processen en met samenwerken.
Bij Edu-Next leren we jou Agile elementen en Scrum in de klas toe te passen, zodat je klassen en studenten zelfsturend worden.
Vanuit onze jarenlange ervaring als scrummaster en gecertificeerd Agile coach helpen we je op weg!
Agile of (edu) Scrum?
Veel mensen hebben gehoord van scrum. Scrum wordt soms ook toegepast in het onderwijs. Toch wordt dat framework (de werkmethodiek) vaak als ingewikkeld ervaren, door zowel docenten als studenten. Agile [èdzjail], wat wendbaar of lenig betekent, is de parapluterm waaronder allerlei frameworks vallen, zoals Scrum, Kanban, DevOps, Nexus, SaFe, DesignSprint, etc. Bij elkaar zijn er wel meer dan 41 frameworks. Bij Edu-Next kennen we veel van die frameworks. Zo kunnen we met en voor uw onderwijsteam bekijken welk framework het beste past. Misschien is Scrum niet de beste optie in uw docententeam / in uw klassen.
Wat heeft Agile voor zin?
Studenten en docenten die een vorm van Agile gebruiken in hun team of project, zijn beter in staat om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Denk bijvoorbeeld aan opdrachten voor studenten die hen beter leren samenwerken. Of aan een docententeam dat vooral bestaat uit mensen die binnen hun klaslokaal ‘koning in eigen koninkrijk zijn’, maar verder eigenlijk niet samenwerken. Of aan veranderende kwalificatiedossiers, de wens om praktijkgerichter bezig te zijn of studenten en leerlingen actiever te laten zijn. Vaak staat het zweet op de verkeerde rug…
Wat is het effect van Agile werken?
Agile onderwijs is niet zomaar wat hippe ‘post-it-plakkerij’, maar resulteert in enthousiaste, bevlogen docenten die een gezamenlijk doel en een gedeelde drive hebben om het beste onderwijs te maken, als team. De praktijk wijst uit dat docenten meer betrokken raken, zich meer eigenaar voelen, dat er enthousiaster en hedendaagser onderwijs wordt gegeven.